Vidste du, at … om sukker + lækre og sunde kager

Nutellakagen har fået sit navn pga. de ristede hasselnødder

Vidste du at seks ud af 10 børn og fire ud af 10 voksne får for meget sukker?

Over 80% af sukkeret får vi fra slik, sodavand, is og kager, og så får vi cirka 10% fra søde morgenmadsprodukter og syrnede mælkeprodukter med tilsat sukker, som fx frugtyoghurt.

Det kan være svært at få kontrol over sukkertrangen. Her får du nogle tips til hvordan du kan styre den:

  •  Undgå det skjulte sukker. Mange fødevarer indeholder store mængder sukker, selvom vi tror de er ’’uskyldige’’. Det gælder blandt andet kiks, morgenmadsprodukter, frugtyoghurt, syltetøj og juice.
  • Spis fuldkorn til alle hovedmåltider. Fuldkorn er sundt og fyldt med fibre. Det mætter og stabiliserer blodsukkeret, så sukkertrangen ikke dukker op.
  • Spis mellemmåltider. De holder blodsukkeret oppe mellem hovedmåltiderne. Spis ca. 2-3 mellemmåltider.
  • Husk at sove, helst 8 timer hver nat. For lidt søvn og stress fremmer sukkertrangen.
  • Husk på ikke at være for striks over for dig selv. Så bliver det kun endnu mere svært at undvære sukkeret. Der må gerne være plads til lidt søde sager en gang mellem, bare ikke hver dag.

 

Nutellakagen har fået sit navn pga. de ristede hasselnødder

Nutellakagen har fået sit navn pga. de ristede hasselnødder

Det kan faktisk godt lade sig gøre at få sig en lækker himmerigsmundfuld uden at det giver et kæmpe minus i sukkerregnskabet. Her følger to opskrifter på kage og trifli, som jeg og Kvindeklubben i Trige lavede forleden dag. Der er minimalt med sukker i, men smagen er stadig umiskendeligt lækker. Alle ingredienser er købt i Rema 1000:

Nutellakage med Jordbær

Det skal du bruge til kagebunden:

  •  100 g hasselnødder
  • 100 g dadler
  • 2 spsk kakao/bagekakao
  • ½ tsk salt
  • 2 spsk stærk kaffe (1 spsk Nescafé og 2 spsk vand)

Sådan gør du:

Bag hasselnødderne i ovnen ved 175 grader omkring 20 minutter. Tag dem ud og fjern skallen (det kan være en idé at bruge et viskestykke til at gnide skallen af).

Hak hasselnødder og dadler enten i hånden eller i en minihakker. Kom kakao og salt ved og saml det hele med kaffen.

Pres bunden ned i en springform og bag den i 15 minutter ved 200 grader.

Når kagebunden er kølet af, smører du den med vaniljeskyr fra Arla Cheasy.

Til slut pynter du med skiveskårede friske jordbær – og voila, kagen er klar!

 

Æbletrifli fra Kvindeklubben forleden dag

Æbletriflien fra Kvindeklubben forleden dag

Æbletrifli (du kan også bruge rabarber, jordbær, pærer, ja, hvad som helst af frugt og bær, som kan koges ud)

Det skal du bruge:

  • 4 æbler
  • Vaniljeskyr fra Arla Cheasy
  • Vaniljestang
  • Makroner

Sådan gør du:

Skræl æblerne og skær dem ud i små stykker. Kom dem i en gryde med en smule vand, så det ikke brænder på.

Kog æblerne ud og mos dem, så de bliver til æblemos. Tilsæt kornene fra vaniljestangen.

Anret til sidst med æblemos i bunden, vaniljeskyr i midten og knuste makroner på toppen.

Velbekomme!