Hver eneste jul, bliver der solgt et utal af julekalendere i Danmark. Men hvad er egentlig historien bag den danske julekalender-tradition? Og hvorfor er chokoladejulekalenderen så populær?

 

I denne blog post vil vi kaste et blik på chokolade julekalenderen historie, og se nærmere på, hvorfor netop denne type julekalender er blevet så udbredt i Danmark.

 

Historien om julekalenderen

Julekalenderen har en lang og broget historie, der rækker helt tilbage til 1800-tallet. I begyndelsen af 1800-tallet blev det almindeligt at give børnene en lille adventsgaver hver dag frem mod jul. Disse gaver bestod typisk af nødder, tørret frugt og små legetøjsfigurer lavet af træ.

 

I 1835 blev den første trykte julekalender udgivet i Tyskland. Kalenderen hed ”Heinzelmännchen” og havde 24 små fortællinger, der skulle læses hver dag op for barnet. Konceptet med at give børn en lille gave hver dag frem mod jul, blev hurtigt populært i Danmark, og i 1870’erne begyndte de første danske forlag at udgive egne julefortællinger i form af trykte korte noveller eller digte.

 

I starten af 1900-tallet begyndte danskerne så småt at eksperimentere med at putte forskellige gaver ind i adventskalenderen – herunder naturligvis chokolade. Det var dog først efter Anden Verdenskrig, at chokoladejulekalenderen for alvor slog igennem i Danmark. I 1950’erne ændrede det sig nemlig fra at være forbeholdt rige familier at give deres børn en chokoladejulekalender, til at det blev allemandseje. 

 

Chokoladejulekalenderens popularitet steg yderligere under 1980’erne og 1990’erne – blandt andet takket være reklamer med populære tv-personligheder som Jarl Friis Mikkelsen og Bodil Joensen, der prydede reklamerne for Marabou Julehjerter. 

 

Hvorfor er chokoladejulekalenderen så populær?

Der er flere grunde til, at netop chokoladejulekalenderen har opnået så stor popularitet gennem tiden. For det første kan man argumentere for, at det blot er et spørgsmål om smag – altså at danskerne simpelthen bare foretrækker chokoladefremsende adventsgaver frem for andre typer gaver som fx slik eller legetøj. 

For det andet har chokoladen selvfølgelig en hyggelig og nostalgisk klang hos de fleste danskere – især dem der er oppe i årene. De mindes måske barndommens glæde ved at finde en ny og spiselig gave frem hver morgen i december måned – og drager derfor gerne paralleller til deres egne (eller deres børns) nutidige adventsoplevelser.  

Endelig kan man argumentere for, at det netop er kombinationen af disse to elementer – smag og nostalgi – der gør chokoladejulekalgenderen så populær blandt danskerne. De fleste af os har jo set reklamer med Marabou Julehjerter eller Ritter Sport pakket ind i papir med motiverende tegninger – og disse minder jo trods alt om barndommens simple glæder ved juletiden…

 

Det vil sige:

Det er svært ikke at blive bidt af idéen om en hyggelig adventsoplevelse med masser af lækkert chokolade – især når man ser alle de fine reklamer på tv! Derfor er det heller ikke overraskende, at netop chokoaldejuletraditionen har opnået så stor popularitet gennem tiden. Selvom der findes et uta l alternativer til den traditionelle chokoaldejulegave – herunder slik-, lego- eller teknologiadventsgaver – siger mange danskere alligevel ”chocolate makes it better”… Og vi kan da godt forstå dem!